Wednesday, November 30, 2011

itu adalah pengat labu. bukan pengat pisang

assalamualaikum dan selamat pagi :)
mulekan hari anda dengan senyuman..
syukur alhamdulillah.
hari ini aku masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi Allah ini.
esok dah masuk bulan Disember.
rase cepat sangat masa berlalu..


hari ni rase nak kongsi resepi la
aku ni tak pernah makan pengat labu..
tu yang rase pelik sikit ..
biase makan pengat pisang je kat kmpung..
semalam balik keje excited sangat nak masak pengat labu
ehem2..sebenarnye aku potong buah labu tu jer la..
bukan yang memasak.
menyibuk lagi ade lah..hehe
al-maklumlah aku ni terlampau pandai memasak..
so, nak tahu resepi pengat labu?
sila lihat bawah ;)


p/s: sumber gambar oleh pakcik google.
semalam sedap sangat makan lupe nak snap2 :)



bahan-bahan :

1/2 biji labu
1 kotak santan saiz sederhana
sedikit gula putih
sedikit gula merah kalau suka
2 simpul daun pandan
sedikit sagu direndam terlebih dahulu

cara-cara :

1) labu dipotong dadu dan dibersihkan. kalau nak potong bulat ke segi tiga ke pun bole.
suke hati korang la, korang punye anak tekak yang nak telan kan..
2) masukkan labu, santan, gula putih, gula merah dan daun pandan
3) nyalakan api dan kacau perlahan
4) kemudian masukkan sagu yang telah direndam tadi
5) tunggu sehingga gula larut dan labu lembut
6) masukkan sedikit garam kalau nak kena darah tinggi :P
7) padamkan api dan sedia untuk dihidang .
senang bukan?


first time makan terus rase nak makan lagi..
bayangkan semlam dah makan pengat labu tu
pastu tak sampai sejam aku pegi dapur makan lagi..
lepas makan layan fifi fairus fuiyoh pastu terus tidur..
cis, memang gemuk la aku macam ni ..
nak kurus balik bukan senang..
eh, membebel lak. sesape yang nak masak pengat labu tu selamat mencuba :)
okey. byebye.


yang suke membebel
~zaisempoy~




No comments:

Post a Comment